Warga emas kesunyian menulis sepucuk surat kepada jiranya,kandungan surat itu sangat menyentuh perasaan

loading...


Tidak mengenali jiran tetangga selama lebih 50 tahun, warga emas ini tinggal dalam ketakutan.
Semakin kita meningkat usia, semakin sukar untuk kita mendapat kawan. 
Mungkin sudah ramai daripada kenalan, sahabat dan ahli keluarga kita yang pergi meninggalkan kita,
menyebabkan kita semakin tidak mempunyai ramai kawan.
Kesukaran untuk bergerak kerana masalah kesihatan turut menghadkan aktiviti sosial seseorang apabila meningkat ke usia emas.
Keadaan ini menyebabkan seorang warga emas yang berumur 90 tahun hidup dalam keadaan kesunyian dan ketakutan.
Apatah lagi setelah salah seorang anaknya meninggal dunia akibat kanser, manakala anak-anak yang lain tinggal berjauhan.
Wanda, yang tinggal berseorangan telah mengambil keputusan untuk menulis sepucuk surat kepada jirannya yang tidak diketahui namanya.
Marleen menjumpai sepucuk surat di bawah pintu rumahnya pada suatu petang dan isi surat itu sangat menyentuh perasaannya menyebabkan dia berkongsi isi surat itu dengan kawannya, Frank Somerville, yang berkerja dengan bahagian berita TV lalu disebarkan di Facebook.

Isi surat nya berbunyi;
" Sudikah awak menjadi kawan saya. Saya berumut 90 tahun - tinggal seorang diri. Semua kawan saya sudah meninggal dunia. Saya kesunyian dan ketakutan. Tolonglah,saya harapkan seseorang "
Marleen terus ke rumah jirannya itu pada petang itu juga. Dia membawa bersama seorang kawannya serta beberapa cupcake.
Ternyata wanita yang bernama Wanda itu sangat teruja menerima kedatangan kawan barunya ini. Wanda bukan sahaja tinggal berseorangan, tetapi turut mempunyai beberapa masalah kesihatan iaitu mempunyai masalah jantung, osteoporosis serta memerlukan bantuan oksigen untuk bernafas.

Wanda berkata , "Saya harap awak tidak mengatakan yang saya ini bodoh kerana menulis surat ini. Saya perlu lakukan sesuatu. Terima kasih tak terhingga kerana sudi datang. Saya sudah tinggal disini selama 50 tahun dan saya tidak mengenali seorang pun jiran saya".


loading...

0 Response to "Warga emas kesunyian menulis sepucuk surat kepada jiranya,kandungan surat itu sangat menyentuh perasaan "

Post a Comment

bukan setakat iklan, tapi TERBUKTI !!

facebook KLIK LIKE UNTUK TUTUP Button Close
#headlineatas { opacity:1.0; height:auto; width:auto; position:absolute; top:380px; left:85px; align:center; border-bottom:1px #005094 solid; border-bottom:0px blue solid; color:#333; padding:0px; z-index:1001; font-size:13px;}
facebook KLIK LIKE UNTUK TUTUP Button Close