Orang Kelantan Jarang Hidap Kanser Perut Mungkin Kerana Faktor Budu dan Pagaga - Profesor

loading...


Kota Bharu, 21 Mei - Penyakit kanser perut jarang dihidapi oleh masyarakat Melayu di Kelantan dipercayai kerana faktor 'budu dan pegaga'.

Menurut Pakar Perunding Kanan Gastroenterologi, Hepatologi dan Perubatan Dalam ,USM, Prof, Dr. Lee Yeong Yeh, antara faktor utama penyakit tersebut adalah kewujudan kuman Helicobacter pylori (H.pylori) dalam perut namun bakteria jenis itu didapati jarang terdapat di kalangan penduduk negeri ini.

Katanya, pihaknya percaya unsur biokimia yang terdapat dalam makanan itu merencat pertumbuhan H.pylori sekaligus mengurangkan risiko penyakit kanser perut golongan yang menggemari budu dan pegaga.

Kita masih lagi dalam peringkat kajian awal namun setakat ini kita percaya pengambilan budu dan pegaga mungkin boleh mencegah H.pylori dan seterusnya kanser perut.

Selain daripada itu, penduduk Melayu di sini juga didapati mempunyai jenis-jenis varian gen yang boleh menghasilkan unsur-unsur bahan kimia badan yang boleh melawan kuman H.pylori,” katanya sebagaimana lapor Utusan Online.
loading...

0 Response to "Orang Kelantan Jarang Hidap Kanser Perut Mungkin Kerana Faktor Budu dan Pagaga - Profesor"

Post a Comment

bukan setakat iklan, tapi TERBUKTI !!

facebook KLIK LIKE UNTUK TUTUP Button Close
#headlineatas { opacity:1.0; height:auto; width:auto; position:absolute; top:380px; left:85px; align:center; border-bottom:1px #005094 solid; border-bottom:0px blue solid; color:#333; padding:0px; z-index:1001; font-size:13px;}
facebook KLIK LIKE UNTUK TUTUP Button Close